top of page

Fernand Léger Litografies / Litografías. 1950. Editor: Teríade, Les Editions Verve, París. © Fernand Léger, VEGAP, Barcelona, 2024

CIRC

Per a Léger el circ és una successió de formes circulars que ens permet escapar de les nostres estructures rígides, de les nostres vides geomètriques. El circ és el gran espectacle, el cicle complet, la metàfora de la vida.  

 

Aquesta és la seva invitació: “Aneu al circ. No hi ha res més rodó que el circ. Deixeu els vostres rectangles, les vostres finestres geomètriques i entreu al país dels cercles en acció”.

 

L’espectacle circense el fascina des de petit quan les companyies ambulants arribaven a Argentan, i entre acròbates i pallassos, somiava amb un món bohemi. És un lloc enlluernador, ple de llums, colors i música, un món de diversió i llibertat.

 

Després, a Paris, assistia al Circ Medrano de Montmatre amb els seus amics Apollinaire i Max Jacob; allí dibuixava i gaudia del moviment, el ritme i els colors.

 

Als anys d’exili a Estats Units a causa de la Segona Guerra Mundial, el fascina el Ringling Brothers and Barnum & Bailey Circus, que actuava al Madison Square Garden de Nova York, i que amb cinc espectacles simultanis li suggereix el remolí de la vida moderna.

 

Al llarg de la seva vida, Léger pinta acròbates, pallassos, domadors, malabaristes o cavalls, sempre en acció; per a l’artista és un desafiament expressar el frenètic moviment de l’espectacle.

 

A més, el circ és igualitari i popular; ell creia fermament que la cultura, la música i les arts escèniques han d’estar a l’abast del gran públic. El circ representa la llibertat.

imagen iluminaciones.png

LES ILLUMINATIONS

Les Illuminations és el títol d’una col·lecció de poemes en vers lliure i prosa composada per Arthur Rimbaud entre 1872 i 1875, publicats parcialment en la revista literària La Vogue la primavera de 1886. El text es va re-imprimir en forma de llibre, l’octubre d’aquell mateix any, sota el títol Les Illuminations, per iniciativa del poeta francès Paul Verlaine, antic amic i amant de Rimbaud. Segons aquest indica al prefaci, el títol es pren de la paraula anglesa illumination, que fa referencia als gravats acolorits.

 

Al 1949, durant la seva estada als Estats Units, Léger fa una selecció d’aquests poemes i realitza una edició amb 15 litografies i un prefaci del dramaturg Henry Miller: Voici le temps des assassins.

 

La col·lecció de litografies s’inicia amb el famós retrat de Rimbaud, basat en la fotografia que realitzà Étienne Carjat l’octubre de 1871, quan va conèixer al poeta Verlaine, amb els cabells despentinats. És un retrat fotogràfic d’un Rimbaud jove i d’aspecte innocent.

 

A continuació es succeeixen  flors, paisatges, rostres, màquines o poemes… Realment l’artista aplica un llenguatge molt visual, l’exemple més clar es troba en el sonet “Vocals”, on dona un color diferent a cadascuna de les lletres. Aquesta col·lecció d’estampes exemplifica que Léger assolí una iconografia i un llenguatge original, de formes i colors, que fan que el seu estil sigui perfectament identificable.

Fernand Léger / Arthur RimbaudLitografies / Litografías. 1949. Louis Grousclaude, Éditions des Gaules, Lausanne. © Fernand Léger, VEGAP, Barcelona, 2024

bottom of page